Egy ismerősöm (meg is mondom, melyik ismerősöm: Márok Tamás) mondta egyszer, hogy az a baj az amerikai baritonokkal, hogy mind olyan akar lenni, mint Leonard Warren, csak rosszabbak. Körülbelül ugyanez igaz a finn basszistákra: mindegyik előtt ott egy példakép-óriás, és mind rosszabb, mint Martti Talvela.
Attól, persze még jók vagy nagyon jók, vagy nincs is náluk jobb a piacon, és Matti Salminen időnként... Most van épp az időnként, hogy nálunk énekel két Marke királyt, és látja az ember, hogy nincs benne talán a szíve meg a lelke, de sebaj. A hangja benne van. A kora is benne van, hiszen hetven fölötti hangszín, jól szól, de mégis koros orgánum, pont amire szükség van. Talvela ennyi idősen már réges régen nem élt. Őt várjuk a sok szempontból csalódást keltő Trisztán és Izoldában, ami tökéletesen rossz attitűd egy ezerórás operában, különösen a Trisztánnál, ahol esetleg az Előjáték alatt az ember már a Szerelmi halálra készül, pedig az csak öt óra múlva következik be.
Mindegy, az biztos, hogy Salminen nem csalódás, még csak nem is olyan modoros a hangképzése, mint lenni szokott, és amit utánozni könnyebb, mint írásba foglalni, nincs az a beő-beő a szavak kezdetén. Nincs Marke király se, vagy legalábbis az első előadáson nem volt. Salminen van. Lehet, hogy nem róla írta Wagner az operát, de az is lehet, hogy már megszületett az a komponista, aki majd igenis róla ír három hosszú felvonást.
Csak tudnám, ki fogja eljátszani.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csodabogár 2018.06.08. 09:11:27
stolzingimalter 2018.06.09. 02:32:03