Van ez a népi játék, ki bír ki többet a Louvre-ban. Mintha a ráfordított idő valahogy arányban lehetne az elmélyüléssel, megértéssel, befogadással. Persze, az ember úgyis elvérzik menet közben, azt veszi észre, hogy szinte elfordított fejjel megy el a Raffaellók mellett, nem érek rá, oda se nézek, mert sietek a hová is? Nyilván nem a Mona Lisához, oda nem érdemes sietni, mostanra esélytelenné vált a közelébe kerülés. A legbeszédesebb talán egy felirat a kép közelében: kérjük ne gorombáskodjanak a munkatársainkkal. Ezek szerint rengeteg a szóváltás, beutaztam a fél világot, hogy itt állhassak a kép előtt, maga meg itt arra kér, hogy menjek, menjek, menjek.
Akkora tumultus nincs a Michelangelo-szobroknál, azért vannak néhányan, kérdezgetik egymást, hogy ez az? Igen, az, bólogatnak a kérdezettek. A megkötözött és a haldokló rabszolga, bár az utóbbi esetében ezt a haldoklást nem értem. Hacsak úgy nem, hogy petite mort, a kis halál, a tudat rövid időre szóló elveszítése szexuális élmény hatására. Michelangelo még nem ismerhette ezt a kifejezést, de nyilván nem is ő adta a címet a szobornak. Az meg mégsem mehetett át a szűrőkön, hogy A kéjelgő rabszolga, bár tényleg kéjeleg, és ezt még meg is erősíti a mellkasán lévő kötél, ami mai szemmel olyan, mintha épp az atlétatrikóját húzná föl. A bal lábánál, hátul, egy alig megfaragott részen egy pávián látható.
Nem tudom, mit szólt volna II. Gyula, ha látja, hogy ez készül a sírjára. Talán azt mondta volna, ami lett: maradjon inkább csak a Mózes.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gigabursch 2025.04.28. 10:39:03
A szobor ugyanaz, az élmény még jobb is.
A tömeg és a belépő díj nem.
Kicsit olyan, mint a tribute zenekarok sokasága Magyarországon.
Így élőben láthatók helyben KISS, ZZ Top, Guns n' Roses, Pink Floyd, Iron Maiden, stb zenekarokat.
Ráadásul nem veszekszem amiatt, mert rossz a hangosítás (Igen az IM utóbbi fellépéseit mind elba...ltázta a hangmérnökség, akik nem magyarok voltak), mert mindig jó, megkapom ugyanazt az élményt.
De mondok egy másik érdekes élményt:
A Magyar Szent Korona az Országházban van.
Gyakorlatilag megnézhetetlen.
De ha elmegy az ember a Mátyás Templomba, szinte karnyújtásnyira láthat egy nagyon kiváló másolatot, ahol elmélyedhet az ötvösművészet csodálatos alkotásán, még ha másolatban is látja és elgondolkodhat rajta.
Mikor legutóbb ott jártam, fél órát töltöttem el zavartalanul, teljes áhítattal, senkitől sem zavarva.
gigabursch 2025.04.28. 10:39:57
"A tömeg és a belépő díj nem."
A tömeg és a belépő díj nem ugyanaz. Sőt, a távolság sem!
csársz 2025.04.28. 18:36:45
Radnóti Sándor a Hamisítás című könyvében leírja, hogy éppen akkor jöttek divatba a régi római szobrok, amikor Michelangelo tanonc volt. Készített egy „másolatot” egy császár mellszobráról. Elásták egy lelőhely közelében, aztán „véletlenül” megtalálták, és a mestere elvitte a püspökhöz, aki gyűjtötte az ilyeneket. Jó sokat, valami száz pénzt adott érte. De fölébredt a mester lelkiismerete, elárulta a püspöknek a tréfát, visszaadta a százast, visszakapta a szobrot.
A püspök megszabadult egy hamis római szobortól, egyben elveszített egy eredeti Michelangelót!
(Nem tudom, hogy jön ide, de szeretem ezt a sztorit.)
gigabursch 2025.04.28. 19:20:17
Ez nagyon tetszett...